heltklaar.blogg.se

Min resa i det som är livet.

Det närmar sig…

Publicerad 2021-09-01 22:17:11 i Allmänt, Kvinnofridskränkning, Livet,

(null)

Hej igen

Veckorna rusar fram och sommarvärmen byts sakta ut emot lite kyligare höstväder. Jag gillar ju hösten, alla vackra färger, hög klar luft  och precis som naturen som går mot vintervilan drar jag ner på tempot. Varma sommarkvällar med vänner byts ut mot mys i soffan med en bra bok och en varm kopp te. 

Sonen har kommit hem till mig igen efter en sommar tillsammans med sin pappa och sina bröder. En harmonisk kille som funderar över framtiden. Ett år kvar i skolan innan jag firar av min sista student. Min älskade lilla Tuss är visst inte så liten längre, men i mitt mammahjärta kommer han aldrig att bli riktigt vuxen.

För min del handlar den här hösten mycket om den stundande rättegången och den bodelning som pågår i och med skilsmässan. Det är samtal med advokater, bodelningsförättare, möten och en hel drös med papper som jag måste gå igenom, signera och godkänna. Förberedelser inför rättegången med genomgång av åtalet, de förhör som hölls i och med förundersökningen. När allt det här är över kan jag nog extraknäcka som juristbiträde. Jag har lärt mig massor om svensk lagstiftning, inte minst brottsbalken och äktenskapsbalken som verkar vara skriven på 1800-talet då livet såg annorlunda ut. Det är dags att uppdatera den till 2000-talet.

Det jag tror att många inte vet om är att när en åklagare väljer att åtala så har den som blivit utsatt för brott (målsägande) rätt till ett målsägarbiträde (en jurist eller advokat) som samhället bekostar som stöd under rättegången och också är den som driver skadeståndsfrågan. Den som utfört brottet (åtalade) får en advokat som försvarare, vilket samhället bekostar. Åtalet är det åklagaren som driver, inte den som blivit utsatt för ett brott. Det här gäller i Tingsrätten. 

Om den åtalade blir dömd har denne rätt att överklaga till Hovrätten. Om den som överklagar är den som blivit dömd i Tingsrätten kan Hovrätten bara  döma till samma straff eller lägre. Om åklagaren överklagar domen kan straffet bli högre, men endast då. Den som blev dömd i Tingsrätten och överklagar till Hovrätten har rätt till en advokat som samhället bekostar, men den som blev utsatt för brottet får ingen hjälp eller stöd. Detta beror delvis på att förhören i Tingsrätten spelas in och används i Hovrätten. Däremot kan den som varit utsatt för brottet bli kallad till kompletterande förhör, men får då ta stöd av familj och vänner. Lite skevt kan jag tycka.

Idag känner jag mig stark och redo för att möta det som komma skall. Det känns som att jag med rak rygg och med ett starkt självförtroende kan möta allt det här i Tingsrätten med ett starkt FUCK OFF till den man som gjort mig illa. Så fortsättning följer…den 13;e september gäller det.

Kram Lena 



Kommentarer

Postat av: Carin

Publicerad 2021-09-02 08:55:15

Styrkekramar till dej. Du är en otroligt stark å fin kvinna.🤗🤗

Svar: Tack hjärtat. Vilka fina ord🤗
Lena Klaar

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela